Soliton Polonezy (2 CD)

ID produktu: 13756538
Zapytaj społeczności 0 pytań
Opis
Specyfikacja
Opinie
Pytania i odpowiedzi
Gwarancje
Obrazek

CD 1 SL 1318A

tytuł albumu: “Pożegnanie Ojczyzny” Michał Kleofas Ogiński - Polonezy

tytuł na cyfrówkę: „Pożegnanie z Ojczyzną” Michał Kleofas Ogiński - Polonezy

tytuł CD 1: 24 Polonezy na pianino solo

wykonawca: RAFAŁ LEWANDOWSKI

1. Polonez nr 1 w F-dur

2. Polonez nr 2 w G-dur

3. Polonez nr 3 w f-mollu

4. Polonez nr 4 w B-dur

5. Polonez nr 5 w Es-dur

6. Polonez nr 6 w c-mollu

7. Polonez nr 7 w F-dur

8. Polonez nr 8 w f-mollu

9. Polonez nr 9 w B-dur

10. Polonez nr 10 w d-mollu

11. Polonez nr 11 w G-dur

12. Polonez nr 12 w G-dur

13. Polonez nr 13 w a-mollu

14. Polonez nr 14 w C-dur

15. Polonez nr 15 w g-mollu

16. Polonez nr 16 w d-mollu

17. Polonez nr 17 w f-mollu

18. Polonez nr 18 w g-mollu

19. Polonez nr 19 w C-dur

20. Polonez nr 20 w F-dur

21. Polonez nr 21 w G-dur

22. Polonez nr 22 w Es-dur

23. Polonez nr 23 w B-dur

24. Polonez nr 24 w Es-dur

CD 2 SL 1318 B

tytuł albumu: “Pożegnanie Ojczyzny” Michał Kleofas Ogiński - Polonezy

tytuł na cyfrówkę: „Pożegnanie z Ojczyzną” Michał Kleofas Ogiński - Polonezy

tytuł CD 2: 6 Polonezów na skrzypce i fortepian

wykonawcy: NATALIA WALEWSKA, RAFAŁ LEWANDOWSKI

1. Polonez nr 1 w F-dur

2. Polonez nr 2 w G-dur

3. Polonez nr 6 w c-mollu

4. Polonez nr 10 w d-mollu

5. Polonez nr 13 w a-mollu

6. Polonez nr 23 w B-dur

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego, w ramach programu “Muzyczny ślad” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Na okładce: Michał KleofasA Ogiński [1792-1793] Józef Grassi, technika olejna, w zbiorach Muzeum narodowego w Krakowie

Michał Kleofas Ogiński (1765-1833)

Jeden z wielkich niestety zapomnianych, a pochowany obok Galileusza czy Michała Anioła. Oddziaływał twórczo na Adama Mickiewicza, a niektórzy przekonani są o inspiracji dla Chopina. Nazwisko księcia Michała Kleofasa Ogińskiego powinno znów wrócić na „salony polskiej spuścizny narodowej”. Warto zatem już na wstępie wytoczyć najcięższe działo błędu historii: według badań muzykologicznych, jak i historycznych faktów – które dokumentowane są przez rodzinę Załuskich (z domu: Ogiński) – istnieją przesłanki na poparcie tezy, iż to książę Ogiński jest autorem hymnu narodowego – „Mazurka Dąbrowskiego”. Owy mazurek miał być prezentem dla generała Henryka Dąbrowskiego i melodia, która dziś jest pierwszą kompozycją narodową, wcale nie pochodzi z podań ludowych. Ogiński nie był skrytym artystą, stroniącym od świata, pochłoniętym przez hermetyczny świat nut. Jedno z pewnością zawróciło Ogińskiemu w głowie: gen Niepodległej. Obok twórczości artystycznej, poświęcał się działalności politycznej i służbie dyplomatycznej. Bywał na dworze króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, spotykał się z carycą Katarzyną II, poznał osobiście Napoleona Bonaparte. Swoimi polonezami brylował na salonach rosyjskich, licząc się dzięki temu w polemikach politycznych. Pełnił funkcje: posła, ministra, dyplomaty. Jako pierwszy w historii ambasador – mianowany przez króla – walczył m.in. o to, by nie odebrano Polsce Gdańska, na który różni zaborcy wciąż mieli chrapkę. Odznaczony został Orderem Orła Białego. Gdy doszło do drugiego rozbioru Polski, nie mógł się z tym pogodzić. Gdy doszło do Insurekcji Kościuszkowskiej, przeszedł od razu do czynu. Zorganizował m.in. własny oddział partyzancki, wykorzystując do walki: improwizację, bo przecież lepiej znał nuty, niż sztukę wojskową. Był powiernikiem Tadeusza Kościuszki. Po klęsce powstania, skonfiskowano majątki ziemskie Ogińskiego, a Rosjanie wyznaczali nagrodę za jego głowę. Artyście udało się jednak zbiec za granicę, „przywdziewając” kamuflaż służącego krewnej z rosyjskim paszportem . Pożegnanie Ojczyzny zdarzyło się nie raz autorowi polonezów, z genem narodowym. Trzeci rozbiór Polski wymazał definitywnie naszą Ojczyznę z mapy Europy – na 123 lata. Ogiński podzielił los emigranta, rewolucjonisty i wroga politycznego, wygnańca i tułacza. Powrócił do kraju, gdy rządy objął car Aleksander I – Ogiński otrzymał posadę i nie raz „obietnice” o zwrócenie Polsce niepodległości... Na tym etapie życia poświęcił się jednak muzyce: z fortepianu i skrzypiec płynęły słynne romanse i polonezy. Znawcy uważają, że rezonans polonezów Ogińskiego słychać w twórczości Chopina. Nazwisko Michała Kleofasa Ogińskiego było często nietaktownie pomijane w historii polskiej muzyki, a był to książę czynu, który całe życie myślał i grał kategoriami polskiej sprawy. W Jego duszy pobrzmiewał zawsze hymn przyszłości Polski - mazurek Niepodległej.

Natalia Walewska

Koncertmistrzyni Orkiestry Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, koncertująca skrzypaczka, doskonale wykształcona między innymi przez legendarnego wirtuoza skrzypiec Leonida Kogana. W swoim dorobku ma laury na prestiżowych międzynarodowych konkursach, między innymi: Międzynarodowym Konkursie im. K. Szymanowskiego. Uczestniczyła w licznych festiwalach, gdzie występowała pod batutą wielkich dyrygentów jak: G. Solti, Ch. Eschenbach, M. Roztropowicz. Od 1999 roku piastuje prestiżowe stanowisko koncertmistrza Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Regularnie jest zapraszana w charakterze solistki do współpracy z orkiestrami symfonicznymi w kraju i zagranicą. Jej umiejętności zostały docenione przez uznanych dyrygentów jak Jerzy Maksymiuk, Ernst van Tiel, Massimiliano Caldi, Maxim Vengerov, Vag Papian, Juozas Domarkas, Sir Neville Marriner, Sławomir Chrzanowski, Petr Chromcak.

W dorobku autorskim Natalii Walewskiej znajdują się nagrania płytowe wysoko oceniane zarówno przez melomanów jak i przez dziennikarzy z branży fonograficznej. Do najcenniejszych należą: „Romanza Classica” na skrzypce i organy z prof. Romanem Peruckim (osiągnęła status Złotej płyty), „Clair de Lune” nagraną wspólnie z pianistą prof. Bogdanem Kułakowskim, „Violin & Piano” z pianistą Rafałem Lewandowskim, „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego z Zespołem Muzyki Dawnej „Cappella Gedanensis” pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego (Platynowa Płyta), „War Requiem” z dyrygentem Sir Nevillem Marrinerem. Płyta z nagraniem koncertu „Harmonia” Zbigniewa Kruczka (Belgia) na skrzypce, trąbkę i orkiestrę symfoniczną (Polska Filharmonia Bałtycka) pod dyrekcją włoskiego dyrygenta Massimiliano Caldiego to dzieło specjalnie skomponowane z dedykacją dla artystki.

Natalia Walewska wykonuje autorskie programy i oprócz znanego cyklu koncertów A. Vivaldiego „Cztery pory roku” grywa również koncerty z muzyką popularną m.in. tanga i walce, wirtuozowskie klasyczne miniatury na skrzypce i fortepian oraz programy edukacyjne dedykowane najmłodszym słuchaczom. W 2010 roku rozpoczęła współpracę z Królewską Orkiestrą Salonową, gdzie występuje solo i dyryguje od pulpitu. Te widowiska to atrakcyjny show w stylu wiedeńskich gal operowych, z udziałem śpiewaków oraz baletu. Za swoje osiągnięcia artystyczne w dziedzinie kultury została nominowana do nagrody „Splendor Gedanensis - 2010”. Jest również wielokrotną stypendystką Marszałka Województwa Pomorskiego.

W 2014 roku została zaproszona do współpracy przy filmie „Kobiety bez wstydu” w reżyserii Witolda Orzechowskiego i nagrała „Pocztówkę z Paryża”, ścieżkę muzyczną skomponowaną przez Piotra Salabera. W 2015 roku powstała płyta z muzyką filmową „Amber tango”, zawierająca najpiękniejsze, najbardziej znane melodie filmowe. Płyta ta powstała przy współpracy z dyrygentem Szymonem Morusem, Pawłem A. Nowakiem i Orkiestrą Kameralną Progress. W 2016 r. została Wiceprezesem gdańskiego stowarzyszenia Amberton, z którym realizuje autorskie programy artystyczne i edukacyjne dla najmłodszych melomanów. Jest twórcą i dyrektorem artystycznym Festiwalu Baltic Souvenir, który odbywa się w sezonie wakacyjnym w Gdańsku, Gdyni i Sopocie. W 2017 r. artystka została zaproszona do wykonania solowej partii skrzypiec w koncercie plenerowym i nagraniu DVD oratorium Non Omnis Moriar Piotra Salabera. Koncert zgromadził kilkutysięczną publiczność w Bydgoszczy na Wyspie Młyńskiej. W czerwcu 2018 r. z okazji 100 lecia KUL (Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego) Natalia Walewska wykonała uroczysty koncert z towarzyszeniem orkiestry.

Od 2018 roku regularnie koncertuje z wybitną polską mezzosopranistką Alicją Węgorzewską. Natalia Walewska chętnie angażuje się również w działalność charytatywną (koncert dla SOS Wioski Dziecięce w Warszawie).

Występuje jako solistka w koncertach organizowanych w filharmoniach w Katowicach, Olsztynie, Zabrzu, Kielcach oraz w macierzystej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Z okazji upamiętnienia 100-lecia Niepodległości Polski brała udział w prestiżowych wydarzeniach, wykonując fantazję na skrzypce solo i orkiestrę „Vox Amoris” Peterisa Vasksa oraz polonezy Michała Kleofasa Ogińskiego. Światowe prawykonanie kompozycji Ogińskiego odbyło się w Gdańsku, wspólnie z pianistą Iwo Załuskim z Walii, prapraprawnukiem Michała Kleofasa. Polonezy zostały zarejestrowane w 2019 roku na płycie CD „Perły Kultury Polskiej”, która upamiętnia muzyczne dziedzictwo polskich kompozytorów.

W marcu 2020 roku w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku odbył się koncert jubileuszowy z okazji 20-lecia pracy artystycznej Natalii Walewskiej, gdzie otrzymała od Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

W 2021 roku po uzyskaniu stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, zrealizowała projekt „Ocalić od zapomnienia Perły Polskiej Kultury”. Dzięki temu w kręgi edukacyjne trafiły autorskie nuty polskich kompozytorów opracowane przez artystkę oraz filmy przedstawiające wzorcowe wykonania utworów.

Rafał Lewandowski

ukończył Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w

Gdańsku w klasie fortepianu Andrzeja Artykiewicza. Jako stypendysta tej uczelni brał udział

w kursie mistrzowskim w Weimarze, a następnie kontynuował studia pianistyczne pod

kierunkiem światowej sławy wirtuoza i pedagoga Bernarda Ringeissena w Paryżu.

Jednogłośną decyzją jury otrzymał I nagrodę konkursu muzyki kameralnej Conservatoire

National de Rueil Malmaison we Francji.

Rafał Lewandowski prowadzi ożywioną działalność koncertową – występował w wielu

krajach Europy, m.in. w Austrii, Włoszech, Danii, Francji, Niemczech, Chorwacji oraz

wielokrotnie w USA, gdzie debiutował w 1992 roku w nowojorskim Lincoln Center jako

solista w koncercie Princeton Symphony Orchestra i od tego czasu często powraca (ostatnio w

2009 jako solista w koncercie Connecticut Virtuosi Orchestra).

Brał udział w prestiżowych festiwalach muzycznych np. Rencontres Internacionales Frederic

Chopin a Nohant, Betlehem Pennsylvania Music Festiwal, Letni Festiwal Muzyczny w

Łańcucie, Gdański Festiwal Pianistyczny Fermata.

Z okazji Roku Chopinowskiego (1999) wystąpił m.in. z recitalem solowym w Senacie

Republiki Francuskiej w Palais de Luxembourg w Paryżu. W roku 2010 w ramach

programu Chopin 2010 wykonuje w Polsce i za granicą recitale chopinowskie złożone z

utworów solowych i kameralnych (obok utworów solowych również m.in. Sonata

wiolonczelowa i Trio fortepianowe). Rafał Lewandowski występuje zarówno jako solista jak i

kameralista współpracując z wieloma wybitnymi instrumentalistami, dyrygentami i

wokalistami: z Natalią Walewską, Adamem Klockiem, Wojciechem Rajskim, Janem

Łukaszewskim, Triną Renay, Agnieszką Wolską, Bogną Forkiewicz, Andre Orlovitzem,

Krzysztofem Wroniszewskim, Piotrem Kusiewiczem, Jackiem Szymńskim, Dariuszem

Wójcikiem i wieloma innymi wybitnymi artystami. W swoim repertuarze posiada utwory od

baroku do współczesności. Oprócz znanych dzieł z literatury pianistycznej prezentuje również

utwory rzadko wykonywane np. fortepianowe kompozycje Rossiniego (Peches de Vieillesse)

czy Antona Rubinsteina (Koncert fortepianowy d-moll). Z powodzeniem angażuje się

również w projekty artystyczne przekraczające granice muzyki klasycznej, np. wykonania

kompozycji Astora Piazzoli (4 Pory Roku), Leonarda Bernsteina (Chichester Psalms) a także

aranżacje piosenek i standardów jazzowych. Dokonał licznych nagrań dla wytwórni

Gatunek: Muzyka poważna/klasyczna

Data wydania: 2022-11-20

Numer katalogowy: SL 1318

Obrazek
Rozwiń opis
Produkt
Producent Soliton
Kod producenta 5903684233182
EAN 5903684233182
Produkt nie ma jeszcze opinii.
Zastanawiasz się, czy produkt spełni Twoje oczekiwania?
Warunki gwarancji
Opis produktu
Specyfikacja techniczna
Opinie
(0)
Pytania i odpowiedzi
(0)
Inspiracje
(0)
Outlet
(0)

Market

Morele MAX to gwarancja darmowej dostawy od  , możliwości zwrotu zakupów nawet do 30 dni oraz bezpłatnego zwrotu do Paczkomatów 24/7 i Punktów DPD Pickup.

Aktywuj pakiet już dzisiaj i zacznij oszczędzać!

Sprawdź, co zyskasz dla tego zakupu

Zwykły zakup
KOSZT DOSTAWY DLA KOSZYKA
OD   DO  
KOSZT DOSTAWY DLA KOSZYKA
OD  
CZAS NA ZWROT*
Morele
30 dni
14 dni
Inni Sprzedawcy
14 dni
14 dni
DARMOWY ZWROT
Dla produktów, które można nadać za pomocą Paczkomatu lub DPD pickup point
BRAK
Specjalista Morele | 08:34
Cześć!
Soliton Polonezy (2 CD) możemy dostarczyć do Ciebie już jutro! Jeśli chcesz poznać dokładny czas dostawy, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.

49,15 zł
Do koszyka