Zdążysz przed pierwszą gwiazdką!

Gwarancja dostawy przed Świętami!

Więcej informacji

Jak wybrać lampę błyskową? Na co zwracać uwagę przy kupnie?

| 0 Komentarzy
Wybieramy dobrą lampę błyskową!

Nie ważne czy będzie to aparat kompaktowy czy cyfrowa lustrzanka, może przyjść moment, gdy zdjęcia robione w ciemniejszych pomieszczeniach przy pomocy wbudowanej lampy błyskowej, będą rozczarowywały niską jakością. Aby uzyskać ciekawy i zadowalający efekt, warto wyposażyć się w oddzielną, zewnętrzną lampę błyskową podłączaną do specjalnego gniazda na korpusie aparatu. Tego typu rozwiązanie pozwoli uniknąć płaskich zdjęć bez wyrazu.

Na co zwracać uwagę?

 

Tryb automatyczny, manualny

Należy pamiętać, że wybór lampy błyskowej jest w dużej mierze uzależniony od posiadanego aparatu. Ma to szczególne znaczenie przy lampach wykorzystujących automatyczny dobór parametrów pozwalających uzyskać poprawne zdjęcie. Każdy producent wykorzystuje własne rozwiązania, przez co lampa konkurencyjnej firmy nie będzie pasować do aparatu.

Aby obiekt został poprawnie oświetlony, muszą być dobrze ustawione trzy parametry:

      • - czułość filmu lub matrycy
      • - wielkość otworu przysłony
      • - odległość od obiektu.

W tym celu producenci wykorzystują systemu pomiaru światła typu TTL. System dobiera automatycznie parametry lampy (siłę błysku) na podstawie informacji pobranych z ekspozycji zdjęcia, a dostarczonych przez system aparatu. Można spotkać się z kilkoma trybami pracy:

      • - automatyczny TTL
      • - manualne sterowaniem siłą błysku – w tym przypadku należy zwrócić uwagę na zakres regulacji. Najtańsze i najprostsze konstrukcje pozwalają zmniejszyć moc błysku jedynie do 1/32.
      • - tryby: priorytetu przysłony, odległości oraz błysku stroboskopowego.

Nie zawsze jest tak, że lampa przeznaczona do aparatów np. Nikona będzie pasować do wszystkich modeli aparatów tego producenta. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, należy upewnić się, że wybrana konstrukcja współpracuje z posiadanym korpusem.

Niektóre, droższe konstrukcje pozwalają również na zmianę momentu synchronizacji np. by lampa błysnęła chwilę przed zamknięciem migawki. Możliwość zmiany błysku pozwala na uzyskanie wielu ciekawych efektów.

Inaczej sprawa przedstawia się w przypadku lamp błyskowych z trybem manualnym. Nie ma tam systemu sterującego powiązanego z systemem aparatu, dzięki czemu modele lamp będą pasować do aparatów różnych producentów. Wyjątkiem jest firma Sony, która wykorzystuje inne mocowanie, odziedziczone po Minolcie.

Liczba przewodnia

Liczbę przewodnią, czyli guide number, podaje się we wszystkich modelach i typach przenośnych lamp błyskowych. Dzięki niej można w łatwy sposób ustalić siłę lampy błyskowej, a dokładniej odległość z jakiej można wykonać zdjęcie, by fotografowany obiekt został poprawnie oświetlony. Podawane są najczęściej dwie wartości – jedna wyrażona w metrach, druga w stopach.

Odległość powinna być ustalana w tych samych warunkach tj. lampa musi być ustawiona na wprost, czułość matrycy wynosi 100 ISO, a otwór obiektywu f/1. Jednak nie zawsze producenci podają wartość dla tych samych ustawień. Zdarza się to szczególnie w przypadku wbudowanych lamp błyskowych, gdzie firmom zależy na podaniu jak najwyższej liczby. Wtedy też wartość ustala się dla minimalnej czułości matrycy.

Aby uniknąć pułapek i rozczarowań, warto sprawdzić, dla jakiej czułości ISO została podana odległość. W sieci można spotkać się z takim oznaczeniem: 40m@100ISO, gdzie pierwsza liczba to oczywiście dystans, druga (po znaku @) to czułość matrycy lub filmu.

Oprócz czułości ważny jest również kąt rozsyłu światła (ogniskowa). Tu nie ma żadnych przyjętych standardów, dlatego też można jedynie liczyć na samych producentów, którzy podadzą liczbę przewodnią dla różnych kątów rozsyłu światła.

Regulacja głowicy

Najlepsze zdjęcia otrzymuje się, gdy lampa błyskowa zostanie skierowana na białą powierzchnię np. ścianę lub sufit. Aby było to możliwe urządzenie musi dysponować regulowaną głowicą zawierającą tzw. palnik (czyli miejsce, z którego wydobywa się błysk – źródło światła). Jednak takie rozwiązanie stosuje się w droższych konstrukcjach (modelach półprofesjonalnych), rzadko natomiast można je spotkać w najtańszych lampach. Ważne jest również, by głowica była ruchoma zarówno w pionie jak i poziomie, co zapewni największą elastyczność i użyteczność urządzenia, nawet jeśli jej liczba przewodnia będzie nieco niższa od konkurencyjnej, ale pozbawionej tej cechy lampy.

Dodatkowo, poszczególne modele różnią się zakresem ruchów. Jedne z nich mogą być odchylone tylko o 90° w pionie i o 180° w poziomie. Są też takie lampy, które umożliwiają pełną swobodę ruchu, czyli 360° w poziomie (lewo i prawo) oraz 180° w pionie.

Ciekawym rozwiązaniem, dającym najlepsze efekty, jest obecność drugiego palnika, który zawsze świeci na wprost i doświetla scenę, zapobiegając powstawaniu cieni, gdy druga lampa skierowana jest w bok lub w górę.

Podświetlenie punktów AF

W niektórych modelach lamp możliwa jest również emisja promieniowania podczerwonego wykrywanego przez autofocus (automatyczne ustawienie ostrości), co umożliwia uzyskanie wyostrzonych zdjęć, podobnie jak w przypadku światła dziennego. Od stopnia zaawansowania (i ceny) modelu lampy, zależy ilość podświetlanych punktów AF oraz odległość, na jakiej można skorzystać z promieniowania podczerwonego.

 

 

Obsługa lampy

W lampach błyskowych można spotkać się z dwoma sposobami sterowania:

      • - z poziomu aparatu – urządzenie ma tylko wyłącznik
      • - za pomocą ekranu LCD – pozwala śledzić aktualne ustawienia i zmieniać je w zależności od potrzeb.

 

Zasilanie

Lampa błyskowa dysponuje własnym zasilaniem, co pozwala zaoszczędzić zużycie energii zgromadzonej w akumulatorze aparatu. Najczęściej wykorzystywane są baterie typu AA (mogą być zwykłe alkaliczne lub akumulatorki). Przy zakupie lampy, warto sprawdzić, z ilu ogniw korzysta urządzenie. Im jest ich mniej, tym mniejszy ciężar lampy. Z drugiej strony, ich mniejsza ilość oznacza najczęściej dłuższy czas ładowania lampy. Uniwersalnym rozwiązaniem jest kupno konstrukcji, w której wykorzystuje się cztery ogniwa.

W niektórych, droższych modelach, można się również spotkać z możliwością podłączenia lampy do gniazdka elektrycznego.

Dodatki

Podobnie jak w przypadku innych urządzeń, lampa błyskowa dysponuje szeregiem dodatkowych akcesoriów.

      • - nakładki zmiękczające światło – umożliwiają wykonywanie zdjęć z fleszem ustawionym na wprost.
      • - nakładki zmieniające barwę światła – pozwalają na uzyskanie ciekawych efektów i używania lampy w nietypowych warunkach.
      • - kabel synchronizujący – umożliwia zdjęcie lampy z aparatu i ustawienie jej w pewnej odległości. Na rynku sprzedawane są ich dwa rodzaje: przenoszące i nie przenoszące automatykę.
      • - zestaw do radowego wyzwalania lamp – służy do zdalnego wyzwolenia błysku lampy.

 

Jaki producent ma najlepsze lampy błyskowe? Które lampy błyskowe są dobre, polecane i warte uwagi?

Najpopularniejsi z producentów lampy błyskowych to m.in. Metz, Sigma, Nissin, Walimex, Sony, Fuji, Nikon, Dorr, Sunpak, Olympus, Elinchrom, Samsung, Multiblitz, Canon. Każdy z opisanych producentów ma w ofercie zarówno lepsze jak i gorsze lampy błyskowe. Zobacz ranking lamp błyskowych w naszym sklepie, aby sprawdzić jakie lampy błyskowe są obecnie popularne.

4,5
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 13:03
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.