Który lepszy - mikrofon pojemnościowy czy kierunkowy?
Spis treści:
Jedną z największych zalet mikrofonów pojemnościowych jest ich czułość, a więc skuteczność w rejestrowaniu fal akustycznych. Dzięki wysokiej precyzji, szybkości w reakcji na transjenty oraz szerokiemu pasmu przenoszenia częstotliwości mikrofony pojemnościowe stanowią grupę jednych z najlepszych modeli na rynku. Nie ma się więc czemu dziwić, że wykorzystywane są na szeroką skalę – począwszy od studiów muzycznych, a skończywszy na specjalistycznym sprzęcie np. do podsłuchu.
Co to jest mikrofon pojemnościowy?
Biorąc pod uwagę sposób przetwarzania fal dźwiękowych, wyróżnić można mikrofony pojemnościowe oraz mikrofony dynamiczne. Obie wymienione grupy urządzeń do rejestrowania dźwięków są popularne wśród użytkowników, a o wyborze konkretnego rozwiązania decyduje przede wszystkim planowane wykorzystanie mikrofonu. Urządzenia pojemnościowe zbudowane są z ruchomych okładek i stalowej siatki membranowej, które ładowane polaryzującym napięciem tworzą specjalny rodzaj kondensatora. Jego pojemność zmienia się pod wpływem drgań membrany powodowanych falami dźwiękowymi i w ten sposób powstają impulsy elektryczne przekazywane do rejestratora.
Skomplikowana budowa mikrofonów pojemnościowych i wynikająca z niej wysoka jakość tego typu urządzeń mają swoje odzwierciedlenie w cenie. Mikrofony pojemnościowe to nie tylko jedne z najlepszych (najczulszych) urządzeń, ale i z najdroższych. Pomimo swojej wysokiej ceny chętnie wybierane są wszędzie tam, gdzie znaczenie ma jakość i precyzja nagrywanego sygnału.
Polecane mikrofony pojemnościowe
Do czego służy mikrofon kierunkowy?
Mikrofony mogą pełnić rozmaite funkcje. Urządzenia do nagrywania wokalu czy instrumentów, mikrofony do karaoke, do kamer IP, a także mikrofony konferencyjne to tylko garstka spośród dostępnych rozwiązań. Mikrofony oferowane są również jako specjalistyczne narzędzia np. do podsłuchu. W tej roli doskonale sprawdzają się mikrofony kierunkowe. Czym są, jak wyglądają i jakie pełnią funkcje?
Do budowy mikrofonów kierunkowych wykorzystuje się zazwyczaj precyzyjne mikrofony pojemnościowe elektretowe. Składają się one z membrany oraz nieruchomych okładek. W ich przypadku membrana wykonana jest ze spolaryzowanej foli elektretowej i pokryta warstwą cienkiego metalu, stanowiącą jedną z dwóch okładzin kondensatora. Drugą okładziną jest tutaj sztywna płytka. Pojemność kondensatora zmienia się pod wpływem ciśnienia akustycznego oddziałującego na membranę. W niektórych modelach warstwą elektretową pokrywa się nie membranę, ale nieruchomą okładkę. Wówczas membranę wykonuje się z materiałów o najlepszych właściwościach cieplnych i mechanicznych.
Możliwości urządzeń elektretowych: doskonała czułość, długoterminowa stabilność, odporność na wilgoć, wstrząsy i uszkodzenia mechaniczne, sprawiają, że nadają się one idealnie do zastosowania w mikrofonach kierunkowych. Urządzenia kierunkowe służą przede wszystkim do prowadzenia nasłuchu z dużych odległości – w warunkach testowych do 500 metrów, w warunkach pracy do 200 metrów. Tego rodzaju mikrofony wykorzystywane są z powodzeniem nie tylko przez agencje detektywistyczne, ale także przez ornitologów.
Czym różni się mikrofon pojemnościowy od kierunkowego?
Który model lepszy – tradycyjny mikrofon pojemnościowy czy kierunkowy? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, gdyż oba modele mają zupełnie inne zastosowanie, a także budowę. Aby lepiej naświetlić różnice pomiędzy oboma rozwiązaniami, w poniższej tabeli zebraliśmy ich najważniejsze cechy.
Tradycyjne mikrofony pojemnościowe
- Oferowane są najczęściej jako urządzenia do rejestrowania wokalu oraz instrumentów,
- często wykorzystuje się je także do zabawy np. karaoke,
- charakteryzują się wysoką czułością, szerokim pasmem przenoszenia i szybkością w reagowaniu na transjenty, dzięki czemu mogą rejestrować nawet najmniejsze detale sygnału akustycznego,
- są lekkie i delikatne,
- wyglądem przypominają dobrze znane mikrofony estradowe,
- nie są odporne na wilgoć oraz skrajne temperatury,
- mogą mieć dowolną charakterystykę kierunkowości,
- są drogie.
Mikrofony kierunkowe
- Ich zadaniem jest rejestrowanie dźwięków z dużych odległości,
- stanowią specjalistyczne narzędzie wykorzystywane np. w pracy detektywów czy ornitologów,
- najczęściej są to mikrofony pojemnościowe elektretowe o charakterystyce jednokierunkowej,
- są czułe i precyzyjne,
- wyposażone są zazwyczaj w dodatkowe filtry częstotliwości, służące do redukcji szumów,
- przeważnie mają kształt mikrofonu typu shotgun, nierzadko wyposażone są również w paraboliczną antenę skupiającą dźwięk oraz lunetę pozwalającą na obserwację podsłuchiwanego obiektu,
- są odporne na uszkodzenia mechaniczne oraz warunki atmosferyczne,
- są drogie.
Jaki mikrofon pojemnościowy do studia?
Studio muzyczne czy nagraniowe ma tę zaletę, że panują w nim doskonale warunki akustyczne. Dzięki temu stanowi idealne miejsce, w którym można w pełni wykorzystać potencjał mikrofonów pojemnościowych m.in. możliwość rejestrowania cichych dźwięków, wyłapywania nawet najdrobniejszych szczegółów czy szybką reakcję na transjenty. Do nagrywania wysokiej jakości sygnału akustycznego potrzebne jest nie tylko odpowiednie pomieszczenie, ale także urządzenie o określonych parametrach. Nie każdy mikrofon pojemnościowy będzie spełniał funkcje urządzenia do nagrywania wokalu czy instrumentów akustycznych. Jakie parametry powinien mieć mikrofon studyjny? Na co zwrócić uwagę podczas zakupu?
- Czułość. To parametr określający, jak skutecznie (precyzyjnie) mikrofon jest w stanie rejestrować fale akustyczne. Im większa czułość, tym dokładniejsze urządzenie. Mikrofony studyjne charakteryzują się wysokim poziomem czułości, pozwalającym na nagrywanie nawet najcichszych dźwięków.
- Charakterystyka kierunkowa. Odpowiada za wycinek przestrzeni, z którego rejestrowane są dźwięki. Oferowane przez producentów mikrofony mogą mieć charakterystykę jednokierunkową, dwukierunkową lub wielokierunkową. Mikrofony wielokierunkowe tzw. dookólne lub kołowe rejestrują fale akustyczne dochodzące do nich ze wszystkich stron. Doskonale sprawdzają się w roli np. mikrofonów konferencyjnych. Urządzenia dwukierunkowe zbierają dźwięki zarówno z przodu, jak i z tyłu, przy czym czułość na fale akustyczne ze źródła usytuowanego na wprost mikrofonu jest nieznacznie wyższa. Trzecią grupę stanowią tzw. mikrofony jednokierunkowe. Wyróżnić można tutaj urządzenia o charakterystyce kardiodalnej, superkardiodalnej, hiperkardiodalnej oraz subkardiodalnej. Mikrofony jednokierunkowe z największą precyzją rejestrują dźwięki dochodzące do nich z przodu, a w zależności od typu urządzenia mogą również wyłapywać fale przychodzące z boków oraz z tyłu. Mikrofony studyjne to najczęściej urządzenia jednokierunkowe.
- Pasmo przenoszenia częstotliwości. Podawane jako wartość minimalna i maksymalna oznacza najmniejszą i największą częstotliwość, jaką urządzenie może wytworzyć i przesłać do elementów nagłaśniających.
- Szum własny. Informuje o poziomie napięcia mikrofonu mierzonego w warunkach ciszy totalnej. Szum mikrofonu nie powinien przekraczać 15 db(A), choć w przypadku urządzeń do nagrywania wokalu warto rozglądnąć się za modelem o niższej wartości szumu własnego.
Jak skonfigurować mikrofon pojemnościowy?
Wpływ na jakość nagrywanego dźwięku ma wiele czynników m.in. warunki akustyczne panujące w pomieszczeniu, a także mikrofon – w tym również jego umiejętne podłączenie i ustawienie. Ważnym aspektem jest odizolowanie urządzenia od statywu oraz statywu od podłogi. W ten sposób można wyeliminować niepożądane wibracje, które negatywnie wpływają na jakość rejestrowanego sygnału. Ponadto mikrofon należy umieścić na wysokości kilku centymetrów powyżej ust – nie niżej i nie wyżej, dzięki temu podmuchy powietrza będą wędrowały pod membraną. Nie można zapomnieć również o skonfigurowaniu podstawowych ustawień urządzenia np. czułości mikrofonu. Można to zrobić poprzez komputer, wchodząc we właściwości urządzenia.
Znajdziesz w Morele
mikrofony studyjne - mikrofony gamingowe - mikrofony bezprzewodowe - mikrofony Shure - mikrofony Rode
Komentarze (0)