Wybieramy system dźwięku przestrzennego. DTS czy Dolby?
Spis treści:
Dobre kino to nie tylko obraz. To także dźwięk. Wybór właściwego systemu audio do twojego domowego kina jest jednak dla wielu ludzi trudniejszy, niż dobór właściwego ekranu. Różnice w jakości obrazu różnych telewizorów, choćby niewielkie, są zwykle łatwo dostrzegalne. Zalety i wady systemów dźwięku przestrzennego są o wiele subtelniejsze, dlatego wybór zestawu audio do kina domowego może wydawać się o wiele trudniejszym zadaniem. Na rynku dominują dziś dwa systemy przestrzennego dźwięku: System Dolby, w swoich licznych wersjach, i system DTS. Oba dają doskonały, przejrzysty, przestrzenny dźwięk, pozwalają na odtwarzanie krystalicznie czystej muzyki i potęgują emocje towarzyszące oglądaniu filmów - czy mówimy o klasyce kina, czy o najnowszych, hollywoodzkich superprodukcjach. .
Co to jest dźwięk surround?
Na papierze ich parametry nie różnią się wiele, zresztą dla wielu użytkowników techniczne opisy możliwości każdego z nich niewiele mówią. Liczy się w końcu to, jak brzmią, a nie to, ile dany element ma watów, czy ile bitów na sekundę przetwarza jednostka centralna. Pytanie jest jednak zasadnicze: jeśli musisz wybierać, na który z tych systemów się zdecydować? Odpowiedź będzie bardzo subiektywna, ale spróbujemy wytłumaczyć siły i słabości każdego z nichNa początek jednak musimy wrócić do podstaw. Czyli wytłumaczyć, czym tak naprawdę jest dźwięk przestrzenny i jak powstaje.
Istnieje wiele sposobów tworzenia i prezentowania nagrań dźwiękowych. Najprostsza metoda i ta stosowana w najwcześniejszych filmach dźwiękowych to mono. Mono oznacza, że cały dźwięk jest nagrywany na jednej ścieżce dźwiękowej lub kanale (na przykład pojedynczym spiralnym rowku na płycie lub pojedynczej ścieżce magnetycznej na taśmie), i zwykle odtwarzany na jednym głośniku.
Nagrania dwukanałowe, w których dźwięk jest odtwarzany przez głośniki po obu stronach słuchacza, zazwyczaj nazywane są dźwiękiem stereo. Dźwięk dwukanałowy to standardowy format radia, płyt CD czy programów telewizyjnych. Najprostsze nagrania dwukanałowe, zwane nagraniami binauralnymi, są tworzone za pomocą dwóch mikrofonów które zastępują dwoje uszu człowieka. Kiedy słuchasz tych dwóch kanałów na oddzielnych głośnikach, dźwięk dociera do ciebie z obu stron odtwarza to wrażenie obecności na wydarzeniu.
Nagrania surround idą o krok dalej, dodając więcej kanałów audio, aby dźwięk dochodził z trzech lub więcej kierunków. Chociaż termin „dźwięk przestrzenny” z technicznego punktu widzenia odnosi się do określonych systemów wielokanałowych zaprojektowanych przez Dolby Laboratories, jest on częściej używany jako ogólny termin dla wielokanałowych systemów dźwiękowych w kinie i kinie domowym.
Istnieją specjalne mikrofony, które nagrywają dźwięk przestrzenny (zbierając dźwięk w trzech lub więcej kierunkach), ale nie jest to standardowy sposób tworzenia ścieżki dźwiękowej surround. Prawie wszystkie ścieżki dźwiękowe do filmów są tworzone w studiu mikserskim. Redaktorzy i miksery dźwięku pobierają wiele różnych nagrań dźwiękowych - dialogi nagrane na planie filmowym, efekty dźwiękowe nagrane w studiu dubbingowym lub utworzone na komputerze, partyturę muzyczną - i decydują, który kanał audio lub kanały je umieścić. Dzięki specjalnym systemom zapisu (dziś wyłącznie cyfrowym) poszczególne kanały dochodzą do odbiorcy z różnych stron, tworząc wrażenie pełnej trójwymiarowości dźwięku.
Czego potrzebujesz żeby cieszyć się dźwiękiem przestrzennym w domu?
Jak w praktyce zbudować w domu zestaw audio dający dźwięk przestrzenny? Po pierwsze, potrzebujesz i kilku głośników. Być może będziesz w stanie wykorzystać istniejący system hi-fi, który już masz w swoim pokoju - który prawdopodobnie służy tylko do dźwięku stereo. Jeśli chcesz ustawić dźwięk przestrzenny, musisz kupić amplituner AV. Inną opcją jest zakup kompletnego zestawu kina domowego, który zawiera wzmacniacz, głośniki a często też / Blu-ray.
Jak więc szybko poprawić dźwięk w twoim pokoju?
Połącz wyjście audio ze źródła programu (odtwarzacz DVD lub Blu-ray, dekoder telewizji kablowej, PS4, Xbox itp.) do wzmacniacza. Ten przesyła dźwięk do głośników w twoim pokoju. Może to być połączenie cyfrowe lub analogowe. Najważniejsze jest to, że musimy być w stanie oddzielić sygnał audio od obrazu. Obraz jest przesyłany kablem HDMI między odtwarzaczem a telewizorem.
Wzmacniacz może być prostym wzmacniaczem stereo, który już posiadasz. Już to zdecydowanie poprawi odczucia w porównaniu z dźwiękiem produkowanym przez zwykle dość mizerne głośniki wbudowane w telewizor Ale jeśli chcesz cieszyć się prawdziwym dźwiękiem przestrzennym, musisz zastąpić wzmacniacz stereo amplitunerem AV
Odbiornik stereo ma tylko dwa kanały przeznaczone dla dwóch (bądź, czasami, czterech) głośników stereo. Jeśli głośników jest więcej, niż dwa, odtwarzają dźwięk parami - oba głośniki lewe i oba głośniki prawe będą produkować dokładnie te same dźwięki w tym samym czasie. To nie to samo, co dźwięk surround. Amplituner AV będzie miał co najmniej sześć połączeń głośnikowych. Standardowy układ dźwięku przestrzennego to 5.1. Oznacza to trzy głośniki z przodu, dwa z tyłu i jeszcze jeden kanał dla subwoofera. Zazwyczaj ma też kilka różnych wejść audio, umożliwiających jednoczesne podpięcie kilku odtwarzaczy.
Co więcej, jako, że amplituner AV obsługuje także wejścia i wyjścia HDMI, możesz więc przesyłać przez niego zarówno dźwięk, jak i obraz. Po co? W ten sposób jednym urządzeniem, i zazwyczaj jednym pilotem, możesz zarządzać wszystkimi swoimi urządzeniami - odtwarzaczami wideo, konsolami do gier, dekoderami TV czy odtwarzaczami muzyki. Pełna kontrola w jednym miejscu. Do tego, dzięki temu, do telewizora podpinasz tylko jeden kabel HDMI bez względu na to, ile urządzeń jest podpiętych do amplitunera. To ważne, bo często telewizory wyposażone są w jedynie 2-3 gniazda HDMI, więc jeśli masz więcej odtwarzaczy, musiałbyś w innym wypadku przepinać wtyczki sam. Mniej kabli, mniej bałaganu, mniej problemów.
Jest wiele rzeczy, na które należy zwrócić uwagę podczas wybierania amplitunerów AV - ale jedną z głównych rzeczy są ich możliwości dźwięku przestrzennego. Przede wszystkim należy określić, czy jest to wzmacniacz 5.1 czy 7.1. Odnosi się to do liczby połączeń głośników z tyłu urządzenia i tego, czy będzie przetwarzać ścieżki dźwiękowe 5.1 lub 7.1. Na rynku możesz też spotkać jeszcze bardziej rozbudowane standardy, takie jak 9.1 i 11.1. Większość filmów DVD / Blu-ray obsługuje jednak audio 5.1 - a wszystkie dostępne na rynku amplitunery AV będą mogły łączyć się z systemem dźwięku przestrzennego 5.1.
Konfiguracja systemu 7.1 jest nieco bardziej skomplikowana, ale do uzyskania pełnego efektu potrzebne są dwa dodatkowe głośniki. Jeśli masz odbiornik obsługujący dźwięk przestrzenny 7.1, możesz go nadal używać do odtwarzania dźwięku 5.1.
Źródła dźwięku 7.1 są rzadsze, ale amplituner 7.1 będzie w stanie przetwarzać miks 5.1 i wysyłać dźwięk do dodatkowych głośników za pomocą cyfrowego przetwarzania.
Dochodzimy jednak do ostatniego parametru, i to właśnie będzie nasz zasadniczy temat. Dźwięk z płyt, konsol, Netflixa czy telewizji może być zapisywany i odtwarzany na różne sposoby, nawet jeśli zgadza się ilość głośników. To tak zwane formaty czy kodeki dźwięku surround. Na tym rynku są dwa dominujące standardy, opracowane kiedyś na potrzeby sal kinowych a dziś trafiają do zwykłych salonów. Oba oferują fantastyczne doznania dźwiękowe, ale wcale nie są takie same. Wybrać kodek Dolby czy DTS?
Polecane odtwarzacze BLU-RAY
Systemy DTS i Dolby - Który jest lepszy?
Dolby Digital to wielokanałowy kodek audio firmy Dolby Labs. Zapewnia kinowe wrażenia z dźwięku przestrzennego i jest powszechnie określany jako „standard branżowy” (głównie dlatego, że Dolby Labs istnieje dłużej niż DTS). Pierwszym filmem, w którym wykorzystano Dolby Digital, był Powrót Batmana w 1992 roku. Od tego czasu Dolby wypuściło mnóstwo coraz bardziej zaawansowanych kodeków, w tym Dolby Digital Plus, który obsługuje dźwięk przestrzenny HD i do 7.1 kanałów głośnikowych. Najnowszym produktem firmy jest system Dolby Atmos, który pozwala na uzyskanie efektów dźwięku w pełni przestrzennego - czyli o dźwiękach dochodzących do odbiorcy także z góry i z dołu.
Z kolei DTS (pierwotnie Digital Theater Systems) powstało w 1993 roku, aby konkurować z Dolby Labs na polu kinowego dźwięku przestrzennego. Wielkim przełomem dla firmy był moment, gdy Steven Spielberg wybrał właśnie ten system do udźwiękowienia swojego fantastycznego widowiska Park Jurajski. Od 1996 rok firma zaczęła wchodzić także na rynek konsumencki. Podobnie jak Dolby Digital, firma DTS wypuściła od tamtej pory mnóstwo bardziej zaawansowanych formatów dźwięku przestrzennego, w tym DTS-HD High Resolution, który obsługuje do 7.1 kanałów głośników. DTS wypuścił również bezstratny format DTS-HD Master Audio. Jest też DTS: X, który konkuruje z Dolby Atmos.
Jaka jest różnica między DTS a Dolby Digital? Oba mogą zapewnić fantastyczne wrażenia z dźwięku przestrzennego - ale istnieją pewne kluczowe różnice w sposobie, w jaki osiągają ten efekt końcowy.
Główne różnice to poziomy kompresji i szybkości transmisji. Dolby Digital kompresuje dźwięk cyfrowy 5.1 do szybkości transmisji 640 kb / s (kilobitów na sekundę) w przypadku dysków Blu-ray. W przypadku dysków DVD obsługuje nieco niższą szybkość transmisji: do 448 kb / s. DTS jest mniej skompresowany i obsługuje wyższe szybkości transmisji do 1,5 Mb / s (megabitów na sekundę). W przypadku dysków DVD obsługuje do 768 kb / s.
Podobna różnica występuje w bardziej zaawansowanych wersjach systemów. Dolby Digital Plus obsługuje do 1,7 Mb / s, a DTS-HD High Resolution obsługuje do 6 Mb / s. Teoretycznie mniejsza kompresja podczas kodowania oznacza bardziej szczegółowy dźwięk, który zapewnia ścieżkę dźwiękową bliższą temu, co było pierwotnie zamierzone. Teoretycznie.
Dolby twierdzi bowiem, że jego kodeki są bardziej wydajne niż kodeki DTS, a zatem mogą brzmieć tak samo dobrze lub lepiej, nawet przy niższej przepustowości.
Prawda jest taka, że dla większości użytkowników różnica między tymi systemami jest w zasadzie nieistniejąca. Oba dostarczają prawdziwie kinowych wrażeń. Wybór często sprowadza się do tego, który z formatów jest obsługiwany przez wybrane przez użytkownika źródło dźwięku.
Ale o ile w przypadku klasycznego dźwięku surround oba systemy dla przeciętnego odbiorcy nie różnią się niczym, o tyle ich najbardziej zaawansowane, przestrzenne wersje DTS: X i Dolby Atmos mają bardzo praktyczne różnice które mogą decydować o tym, że jeden albo drugi lepiej sprawdzi się w danym pomieszczeniu.
Oba odtwarzają dźwięk trójwymiarowy, pozwalając na odtwarzanie dźwięków dochodzących z góry czy z dołu. Oba wykorzystują zestawy głośników bardziej rozbudowane, niż klasyczne 5.1. Oba dają fantastyczne wrażenia, ale są między nimi pewne kluczowe różnice.
Dolby Atmos wykorzystuje głośniki umieszczone w suficie, aby stworzyć trójwymiarową przestrzeń dźwięku. Nie masz ochoty wycinać dziur w suficie? Dostępnych jest szereg prostszych opcji, w tym Dolby Atmos z “strzelającymi do góry” głośnikami, które odbijają dźwięk sufitu w podobny sposób, oraz podobnie zbudowanymi modułami, które można dodać do tradycyjnych głośników.
DTS: X jest nieco bardziej elastyczny. Działa ze standardowymi ustawieniami dźwięku przestrzennego i nie wymaga dodatkowych głośników sufitowych. Możesz także ręcznie regulować obiekty dźwiękowe, co oznacza, że możesz podkręcić głośność samych głosów na ścieżce dźwiękowej filmu, co ułatwia słyszenie dialogów przy głośnych efektach.
Około 90% producentów domowych systemów audio-wideo obsługuje DTS: X, a wielu producentów udostępnia aktualizacje oprogramowania sprzętowego dla istniejących odbiorników lub wprowadza nowe modele. Ale system ten ma poważną wadę. Jest rzadziej wykorzystywany. Na przykład ani Amazon Prime ani Netflix nie obsługują obecnie DTS: X.
Podsumowanie
Bez względu na to, na który z formatów dźwięku przestrzennego się zdecydujesz, różnica w doznaniach z oglądania filmów będzie piorunująca. Standardy stale ewoluują, więc najlepszym, co możesz zrobić, jest kupić dobre głośniki i wzmacniacz, dobrze je skonfigurować i oglądać filmy z najlepszej jakości źródeł. Dzięki temu poczujesz się jak w kinie - bez względu na to, który format wybierzesz.
Komentarze (0)