Zdjęcia w plenerze - co warto ze sobą zabrać?

| 0 Komentarzy
Upewnij się, że twoje plenerowe zdjęcia wyjdą doskonale. Najważniejszy sprzęt, jaki powinien mieć fotograf.

Zdjęcia plenerowe to prawdziwa gratka dla amatorów fotografii. Spektakularne panoramy, zdjęcia natury czy plenerowe portrety dają pole do popisu i dla początkujących fotografów i dla zawodowców. Mało jest tak wdzięcznych tematów dla fotografa, jak natura. Nie da się też w studio stworzyć tła tak wyjątkowego, jak to, które i tak daje ci środowisko naturalne - czy wyjątkowe budowle czy ruiny na które również możesz natrafić. Wybierając się na zdjęcia w plenerze, bez względu na to, czy to szybki, kilkugodzinny wypad czy wielodniowa wyprawa, warto jednak pamiętać o kilku elementach wyposażenia, które sprawią, że zdjęcia będą owocne, wyjątkowe, ale też wygodne i bezpieczne. Postaramy się tutaj przypomnieć o kilku podstawowych elementach ekwipunku fotografa, które szczególnie dobrze spisują się w terenie bez względu na to, czy zdjęcia robisz lustrzanką, czy za pomocą zwykłego .

Odpowiedni aparat do zdjęć plenerowych

Jaki aparat jest najlepszy do zdjęć plenerowych? Zawodowi fotografowie mają powiedzenie: najlepszy aparat na świecie to ten, który masz pod ręką. Doskonałe fotografie można zrobić niemal każdym sprzętem, od smartfona po drogą lustrzankę. Droższe aparaty z wymiennymi obiektywami - czy to lustrzanki, czy to bezlusterkowce - dadzą ci na pewno opcje, których nie masz, robiąc zdjęcia kompaktem, aparatem błyskawicznym czy smartfonem. Ale, zwłaszcza podczas dłuższych wypraw, noszenie ze sobą ciężkiej i drogiej lustrzanki wcale nie musi być najlepszą opcją, bo utrudnia ci przemieszczanie się i sprawia, że narażasz swój drogi sprzęt na ryzyko uszkodzenia. Najbardziej praktycznym sprzętem na plenerowe wyprawy mogą więc być wspomniane bezlusterkowce, bo łączą w sobie uniwersalność i wysoką jakość obrazu, jaką dają lustrzanki, z niewielkimi rozmiarami i wagą kompaktów. Z wszystkich wymienionych opcji największe problemy w plenerze mogą ci jednak sprawiać aparaty błyskawiczne, i nie chodzi wcale o to, że dają ci mniejsze możliwości. Aparaty takie jak Aparat cyfrowy Fujifilm Instax Mini 90 Neo Classic są dostarczają wiele frajdy, ale w terenie ich największa zaleta staje się nieco kłopotliwa, bo oprócz zabezpieczenia samego aparatu musisz też zabezpieczyć jakoś zrobione nim i natychmiast wywołane fotografie. A to oznacza konieczność chowania ich do torby fotograficznej, bądź innego pojemnika, w którym będą zabezpieczone choćby przed warunkami pogodowymi.

Polecane aparaty kompaktowe

Profesjonalne obiektywy i filtry

Jeśli zdecydujesz się na robienie plenerowych zdjęć, warto zastanowić się, jakie najlepiej spisują się w takich zastosowaniach.

Obiektyw szerokokątny Obiektyw szerokokątny jest podstawowym narzędziem większości fotografów pracujących w plenerze. Szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy 17-35 mm jest bardzo popularnym wyborem w fotografii plenerowej. Jego szeroki kąt widzenia doskonale nadaje się do fotografowania panoram oraz do umieszczania interesujących obiektów na pierwszym planie. Szerokie kąty zniekształcają nieco perspektywę, sprawiając, że pobliskie obiekty wydają się większe i bardziej imponujące, a odległe obiekty mniejsze. Możesz to wykorzystać do komponowania kadrów o większej głębi.

Teleobiektyw Łatwo zapomnieć o zabraniu teleobiektywu w teren, bo zazwyczaj pierwszym, czego szuka fotograf są wielkie, otwarte przestrzenie. Ale niewielki teleobiektyw może być podczas takich zdjęć bardzo praktycznym dodatkiem. Kluczową cechą dłuższych obiektywów jest sposób, w jaki wydają się one skracać perspektywę i zbliżać obiekty do siebie. Są idealnym wyborem do wyodrębnienia kluczowych punktów w krajobrazie - takich jak budynki, drzewa lub szczyty górskie. Dłuższe obiektywy pomogą uwydatnić warstwy i tekstury występujące w krajobrazie oraz uwypuklić warunki atmosferyczne, takie jak mgła

Obiektyw ultraszerokokątny Fotografowanie plenerów za pomocą ultraszerokokątnych obiektywów czy obiektywów typu rybie oko może dawać niezwykłe, dramatyczne efekty. Komponowanie kadrów przy pomocy takich soczewek może być dla początkującego dość trudne, ponieważ obiektyw może deformować obraz na sposoby, których początkujący fotograf może nie przewidzieć. O ile to możliwe, umieszczaj w kadrze bliskie, interesujące obiekty, które dadzą niezwykłą perspektywę.

Filtry zarówno filtry polaryzacyjne jak i filtry szare (w tym połówkowe) są stworzone do fotografii w plenerze. Korzystaj z nich, by uchwycić niezwykłe, dramatyczne widoki, uwypuklić błękit nieba i kształt chmur, wreszcie żeby tworzyć piękne obrazy rzek, strumieni, wodospadów i zachodów słońca.

Polecane obiektywy

Stabilizacja

To niezwykle istotna kwestia, zwłaszcza, jeśli spodziewasz się, że będziesz robić zdjęcia w trudnych warunkach oświetleniowych - na przykład podczas czy po zachodzie słońca.

Statywy Niezbędny element wyposażenia fotografa krajobrazu. Wiele korpusów i obiektywów aparatów ma wbudowaną stabilizację, która jest przydatna podczas pracy z ręki. Jednak najbardziej efektowne zdjęcia krajobrazów powstają w słabym świetle, przy użyciu małej przysłony, aby zmaksymalizować głębię ostrości. W takich sytuacjach, czas otwarcia migawki często przekracza 1/8 sekundy, co w zasadzie uniemożliwia zrobienie zdjęcia z ręki. Problem jest dodatkowo pogłębiony, jeśli korzystasz z filtrów, zwłaszcza połówkowych, które wymagają precyzyjnego wykadrowania zdjęcia. Co prawda noszenie ze sobą statywu jest kłopotliwe, ale warte zainwestowanego wysiłku. Najlepsze statywy do zdjęć plenerowych zrobione są z włókien węglowych - są sztywne, ale łatwiejsze do przenoszenia. Wygodny statyw musi być dostosowany do twojego wzrostu - żeby nie musieć wciąż pochylać się, by spojrzeć przez wizjer. Powinien jednak dawać też możliwość szerokiego rozstawienia nóg dla fotografii z niskiego kąta.

Monopody Nie tak wszechstronne, jak statywy, monopody są jednak niezwykle przydatne podczas dłuższych wędrówek, bo są lżejsze i nie wymagają rozstawiania i składania z powrotem do każdego kolejnego zdjęcia. Nie nadają się jednak do robienia zdjęć przy długich czasach naświetlania, dlatego nie są polecane do robienia fotografii po zmierzchu.

Gimbale To opcja szczególnie atrakcyjna dla wszystkich, którzy planują kręcić wideo w plenerze. Gimbale fotograficzne pozwalają na zamocowanie kamery czy smartfona i kręcenie idealnie płynnych obrazów w ruchu dzięki żyroskopowej stabilizacji. Niektóre modele dysponują też własnymi, wbudowanymi obiektywami. Gimbale do lustrzanek są jednak dość masywne i drogie. Warto dbać o ich bezpieczeństwo.

Dostosuj oświetlenie

Nikt nie ma ochoty chodzić po lasach czy górach ze statywem do oświetlenia i lampą. Ale nawet w plenerze możesz skorzystać z urządzeń, które pomogą ci doskonale oświetlić portrety czy inne zdjęcia nawet w trudnych warunkach oświetleniowych czy w pełnym słońcu. czy inne odbłyśniki zwykle są lekkie i składają się do niewielkich rozmiarów, co pozwala na zabranie ich ze sobą bez wysiłku nawet na dłuższą wyprawę. Kiedy na zewnątrz jest wyjątkowo jasno, a słońce sprawia, że wszystko rzuca ostre cienie wyolbrzymiane dodatkowo przez aparat, blenda pozwoli ci kontrolowanie oświetlenia i tworzenie miękkiego światła w kadrze. Pozwalają też uniknąć syndromu “martwych oczu”, który charakteryzuje się matowymi oczami i głębokimi cieniami w oczodołach, pozwalając wydobyć detale i emocje z robionych na świeżym powietrzu zdjęć portretowych.

Polecane blendy

Zabezpieczenie sprzętu

To niezwykle ważna kwestia w przypadku fotografii plenerowej, która zazwyczaj zakłada, że fotograf przenosi się z miejsca na miejsce pieszo, często w trudnym terenie w którym łatwo o potknięcie czy upadek który mógłby skończyć się rozbiciem soczewki czy innym uszkodzeniem sprzętu fotograficznego.

Dlatego ważne jest, aby móc wygodnie i bezpiecznie przenosić cały twój sprzęt fotograficzny w jednym miejscu. Większość fotografów plenerowych nie zaleca stosowania klasycznych toreb fotograficznych podczas takich wypraw. Co prawda dają one szybki i łatwy dostęp do zestawu, ale nie rozkładają równomiernie ciężaru sprzętu, co jest kluczowym elementem decydującym o tym, jak szybko męczysz się podczas zdjęć. .

Najlepszą opcją jest specjalny plecak fotograficzny, taki jak PLECAK FOTOGRAFICZNY. Dobre plecaki mają szerokie, dobrze wyściełane pasy naramienne, a w wypadku większych modeli także pasy biodrowe, które odciążają kręgosłup i zwiększają komfort. Kluczowym elementem, na który warto zwrócić również uwagę jest pojemność plecaka. Potrzebujesz takiego, który pomieści cały twój sprzęt, zostawiając jeszcze odrobinę miejsca na wypadek, gdybyś rozbudował swój zestaw fotograficzny w przyszłości. Poszukaj takiego, w którym możesz łatwo dostosować wewnętrzne przegrody i która ma wiele dodatkowych kieszeni i przegródek na filtry, akcesoria, żywność i odzież.

Wybierz model z zaczepami na akcesoria, dzięki czemu możesz przymocować statyw do torby, zamiast nosić go ręcznie. Wreszcie, plecak musi być w stanie wytrzymać regularne użytkowanie na zewnątrz i złą pogodę - dlatego szukaj wodoodpornych plecaków wykonanych z wytrzymałego, odpornego na warunki atmosferyczne materiału. Nie oszczędzaj na tym elemencie wyposażenia, bo od niego zależy bezpieczeństwo całej reszty twojego sprzętu.

Dodatki

Poza podstawowym sprzętem, warto pamiętać o kilku elementach wyposażenia, które w terenie mogą okazać się po prostu niezbędne.

Zapasowe baterie To może najważniejsza rzecz, którą możesz ze sobą wziąć na plenerowe zdjęcia. Przygotowując się do fotografowania w plenerze, niezależnie od tego, czy wybierasz się na krótki wypad, czy w długą podróż, zawsze powinieneś mieć zapasowe baterie do aparatu. Łatwo o tym zapomnieć i stracić możliwość robienia zdjęć w kluczowym momencie. W idealnym przypadku w pełni naładowane akumulatory aparatu mogą wykonać od 400 do 500 zdjęć, ale korzystanie z trybu wideo aparatu powoduje szybsze wyczerpywanie się akumulatora. A, jeśli jesteś daleko od cywilizacji, jesteś też daleko od najbliższego gniazdka elektrycznego, z którego mógłbyś podładować aparat. Dwa-trzy dodatkowe akumulatory to minimum na jednodniowy wypad. Pomocnym urządzeniem dla użytkowników lustrzanek są tutaj tzw. gripy, które co prawda zwiększają masę aparatu, ale pozwalają pewniej go trzymać (co jest cenne w terenie), a także dają miejsce na dodatkowe baterie wewnątrz obudowy. Wiele modeli pozwala w sytuacji awaryjnej zastąpić firmowe akumulatorki zwykłymi paluszkami dzięki specjalnej wkładce.

Ładowarki słoneczne Urządzenia pozwalające na ładowanie twojego sprzętu przy pomocy energii słonecznej mogą okazać się niezwykle przydatne zwłaszcza podczas długich wypadów pod namiot w głuszę. Zamiast szukać wolnego gniazdka, możesz doładowywać swoje baterie - czy na przykład smartfon - podczas odpoczynku. Są też na rynku wyposażone w takie urządzenia plecaki bądź zestawy, które można instalować na plecakach czy torbach, co pozwoli ci doładowywać urządzenia w marszu. Pamiętaj jednak, że ładowanie słoneczne jest wolne, więc tak czy inaczej musisz zabrać ze sobą zapas akumulatorów.

Zapasowe karty pamięci Kolejna rzecz, o której warto pamiętać to zapas kart pamięci do aparatu. Posiadanie rezerwy nie jest aż tak kluczowe jak w przypadku baterii, bo zapisane na karcie zdjęcia zawsze można usunąć w celu zrobienia miejsca na nowe, lepsze, ale czy naprawdę chcesz w połowie zdjęć robić przerwę na usunięcie, z ciężkim sercem, dotychczasowego dorobku? Do tego posiadanie więcej niż jednej karty jest zalecane, bo karta, jak wszystko inne, też może się popsuć. Jeśli masz zapas, możesz kontynuować zdjęcia nawet w przypadku awarii nośnika.

Zdalny wyzwalacz migawki Nawet jeśli używasz statywu do robienia stabilnych zdjęć w złym oświetleniu, samo wciśnięcie spustu aparatu może wywołać drżenie, które rozmaże zdjęcie. Tani zdalny wyzwalacz eliminuje ten problem, pozwala ci też robić zdjęcia… samemu sobie. Nawet jeśli podróżujesz solo. W przypadku kamer z wbudowanym WiFi rolę zdalnego wyzwalacza może często pełnić połączona z aparatem aplikacja w smartfonie.

Wodoodporne etui na karty pamięci Zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych takie etui może oznaczać różnicę między udaną sesją fotograficzną a katastrofę. Etui nie tylko zabezpiecza twoje karty przed wilgocią, ale też sprawia, że trudniej je zgubić, bo wszystkie znajdują się w jednym miejscu a nie leżą na dnie torby fotograficznej.

Ściereczki z mikrofibry W przypadku fotografii plenerowej obiektyw aparatu niemal zawsze ulegnie zabrudzeniu i zamoczeniu. Brudne obiektywy aparatu mogą obniżyć jakość zdjęć, dlatego zawsze należy utrzymywać je w czystości za pomocą ściereczek z mikrofibry. Są tanie, niedrogie i poręczne a mogą stanowić różnicę między ślicznymi zdjęciami a niewyraźną, rozmazaną klęską.

Kurtka i rękawiczki - zabezpieczając sprzęt nie zapomnij o zabezpieczeniu siebie. W ciepłej, wygodnej, wodoodpornej kurtce zdjęcia będą frajdą, a nie męczarnią. A zimą nie uda ci się zrobić zdjęcia, jeśli pozbawione rękawiczek dłonie zmarzną ci na sopel.

Podsumowanie

Fotografia plenerowa to ogromna frajda i szansa na zrobienie naprawdę niezwykłych, pięknych ujęć. Nie wymaga żadnych wyjątkowych umiejętności i jest często doskonałym polem dla doskonalenia swojego fotograficznego hobby. Warto jednak do takich zdjęć solidnie się przygotować. Dobry sprzęt - zwłaszcza ten odpowiadający za zabezpieczenie twojego aparatu i obiektywów ale też odpowiednie statywy i filtry - pozwolą ci przeżyć fantastyczną, fotograficzną przygodę za każdym razem, gdy wyruszysz gdzieś poza miasto. Nie musisz mieć od razu kompletnego rynsztunku fotografa z National Geographic. Ale jeśli będziesz pamiętać o podstawowym wyposażeniu, będziesz mógł cieszyć się i samą wyprawą, i zdjęciami, które dzięki niej powstaną.

5,0
1 ocena
Oceń artykuł i Ty!

Komentarze (0)

Specjalista Morele | 16:04
Cześć!
Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy lub nazwę miejscowości.
Kod pocztowy możesz zmienić klikając w ikonę lokalizacji
Poznaj czas dostawy

Jeśli chcesz poznać czasy dostawy dopasowane do Twojej lokalizacji, wprowadź kod pocztowy rozwijając menu “Więcej”.